2007-2008
Az író, mint szemtanú, egyben az aktuális hatalom számára nélkülözhetetlen információkkal bíró célszemély, átmenetileg menedékjogot kap a galambok városában. Élete azon múlik, hogy novelláinak ihletett agyszüleményei mennyire hasznosíthatók a palomista gyakorlatban. Azaz: testméret növeléssel elérhető-e, hogy a galambok ember nagyságúvá nemesedve átvegyék az abszolút evolúciós hatalmat.
Ezzel párhuzamosan az író, mint fogva tartott prímabőrű kísérleti alany, maga is megkezdi sajátos metamorfózisát, melynek során testben és lélekben átalakulva végül az elnyomó palomista rend oldalára áll.
A Parti Nagy Lajos Hősöm tere című kisregénye nyomán készült adaptációban a szabadság-, és elnyomottság érzet bennünk való különös játékát szerettem volna megragadni. A darabban bonyolultnak hitt életünk végtelen egyszerűsége szarkasztikus humorral tárul fel. Félelmeink incselkednek velünk, és démonaink azért taszítanak a mélybe, hogy fájdalmasan túlnőve önmagunkon sohasem tapasztalt magasságokba emelkedhessünk.
A Tisztabúza Éjszakája 2007. október 25-én került bemutatásra a Tűzraktér Csoport kinizsi utcai központjában, majd az RS9 Színház fogadta be produkciót.
Szereplők:
Író, akit átoperálnak; hajléktalan | – Stubnya Béla |
Író, akit beszámoltatnak; hajléktalan | – Tamási Zoltán |
Író, aki beszámol; hajléktalan | – Németh Orsolya |
Tubica Cézár fajvezető elnök | – Szöllősi Zoltán |
Tubica Cézárné | – Berki Mónika |
Kis Henrietta rendőrnő | – Várdai Gabriella |
Balatony Lajos; rendőr; sasboj | – Reitter Zsolt |
gyógytornász; sasboj | – Miklusicsák Alíz |
a bemondónő és Dr Rámpay hangja | – Szabó Dóra |
a tiltakozó pártvezetés hangjai | – Berg Krisztián, Váradi Gábor |
Parti Nagy Lajos ’Hősöm tere’ című regényét
színpadra alkalmazta és rendezte: Lippai Krisztina
Fény: Csáki Rita
Hang: Lippai Krisztina
Zene: Darvas Ferenc, Darvas Benedek, Darvas Kristóf
Plakát: Sturm Dániel
Fotók: Zagyvai Sára
Bemutató: 2007. október 25., TűzX
Játszóhelyek: RS9 Színház, Zsámbéki Nyári Színház
Támogatók: NKA, SZIDOSZ, Tűzraktér
Külön köszönet: Parti Nagy Lajos
Plakát: A Tisztabúza Éjszakája flyer
Kritika:
„… Lippai Krisztina merészen nyúlt a regényhez, magabiztosan dramatizálta a nem mindennapos történéseket, helyenként, így az író „Trippelgenger”-einek szerepeltetésével, bravúrosan. Poénok, szóficamok özönét mentette át, rendezőként pedig talán még értékesebbet alkotott. Értelmezésében, tempóban, színészvezetésben példás előadást hozott létre, ebben a körülmények korlátozottsága sem tudta akadályozni. Miklusicsák Alíz kőarcú gyógytornászból vedlett át még dermesztőbb aviatikesszává, míg Stubnya Béla belülről vezérelt, nagyszerű mimikával érzékeltette kiszolgáltatottságát, finom fokozatokkal rajzolta meg a tollasodás stációit, emberi arculatának hitelességét szépen ellenpontozta madárpantomimje. Bizalmatlanul fogadtuk Tubica Cézár színre léptét, a cippolai figura adekvát megjelenítése elképzelhetetlennek tűnt, de Szöllősi Zoltán akkurátusan felépített alakítása eloszlatta kételyeinket. Képről-képre erősödött, a cselekményhez híven egyre inkább uralta a színteret, groteszk nevetségességből félelmetessé növekedett, lendületből hozta a poénokat, bírta az irdatlan súlyú szöveg lehengerlő áradását. Galamb-párjaként Berki Mónika egyvégtében tündökletesen sziporkázott, koloratúr turbékolástól a sziszegő kegyetlenségig váltogatva hangjait. Temeprament mozgása, játékának metsző élessége, a lényéből áradó szilaj vitalitás aranyruhájánál is fényesebben ragyogta be az apró színpadot. A ’Másám Ka’ tehát nem egyszeri, véletlen telitalálat volt: Lippai Krisztina parádésan bizonyította az abszurd színházhoz való, nagy reményekre jogosító kötődését.”
(FehérElephánt, topptipp/hu/szinhaz, 2008)